Skip to content

NIS 2 Directive (Network and Information Security)

Meer organisaties verplicht om actief met security aan de slag te gaan.

Wat houdt de NIS 2 Directive in en wat zijn de verschillen ten opzichte van de NIS 1 Directive, maar ook wat het betekent voor organisaties?

Uit de door de Europese Unie gepresenteerde “Cybersecurity strategy” is naar voren gekomen dat de eerdere NIS 1 Directive niet meer volstaat om organisaties, die als vitaal of essentieel worden gezien, voldoende te beschermen tegen cyberaanvallen. Het waarschijnlijk beter bekende Wet beveiliging netwerk- en informatiesystemen (WBNI), wordt ook wel gezien als de Nederlandse vertaling op de richtlijnen die voortvloeiden uit de NIS. Als gevolg van deze tekortkoming van NIS 1, is dan ook NIS 2 ontwikkeld.

Deze vernieuwde richtlijnen zullen naar verwachting in 2024 van kracht zijn en hebben als doel de weerbaarheid van organisaties te vergroten en zo ook beter te kunnen reageren en handelen op (security) incidenten om vitale bedrijven binnen de EU te beschermen. De verwachting is dat het ook voor organisaties een grote impact kan hebben, in ieder geval zullen meer organisaties moeten voldoen aan de kaders die door NIS 2 worden opgelegd en onder de WBNI-wetgeving gaan vallen.

Ter verduidelijking hierbij eerst de belangrijkste elementen van de NIS 1:

Organisaties

Het nemen van cyberbeveiligingsmaatregelen in zeven vitale sectoren (te weten energie, transport, banken, financiële markten, gezondheid, drinkwater & distributies, digitale infrastructuur)

Nationaal

De verplichting voor het vaststellen van een nationale strategie voor de beveiliging van netwerk- en informatiesystemen. Om risico’s en incidenten af te handelen waren EU-lidstaten hierbij verplicht om nationale computerbeveiliging incident respons teams (CSIRT’s) op te richten, en één centraal aanspreekpunt (SPOC).

Europees

De oprichting van de NIS-samenwerkingsgroep, bedoeld om de strategische samenwerking tussen de lidstaten te ondersteunen en te vergemakkelijken.

Ten opzichte van de NIS 1 zijn er een aantal aanpassingen in de NIS 2. De belangrijkste worden hieronder aangegeven:

Organisaties

Er zijn een aantal aanpassingen omtrent de inclusie van organisaties die moeten voldoen aan NIS 2 richtlijnen. Hierbij zijn een drietal sectoren die als vitaal beschouwd worden toegevoegd aan de selectiecriteria, namelijk ICT-service beheer, publieke administratie entiteiten en ruimtevaart.

Door de uitbreiding van deze sectoren zullen naar verwachting ongeveer 160.000 organisaties door heel Europa onder de NIS 2 richtlijnen komen te vallen. Naast de bestaande essentiële dienstverleners zijn de voorheen ‘digitale dienstverleners’ (NIS 1) uitgebreid naar ‘belangrijke sectoren’ (NIS 2). Dit betekent dat naast de digitale aanbieders ook toegevoegd zijn:

  • Post- en koeriersdiensten
  • Afvalbeheer
  • Fabricage, productie en distributie van chemicaliën
  • Voedselproductie, -verwerking en -distributie
  • Productie
  • Onderzoek

NIS 2 geeft daarbij nauwkeurige voorschriften wat betreft het proces van het melden van incidenten, de inhoud van de melding en daarbij aansluitende tijdsschema’s. Deze voorschriften borduren voort op de voorschriften van NIS 1. Daarnaast biedt NIS 2 de onderstaande minimumlijst aan maatregelen waaraan organisaties zullen moeten voldoen:

  • Er wordt een risicoanalyse gehanteerd en er is een vastgesteld beleid voor de beveiliging van informatiesystemen
  • Er is een beleid met betrekking tot het afhandelen van incidenten
  • Er wordt bedrijfscontinuïteit nagestreefd en is een protocol met betrekking tot crisisbeheer
  • De toeleveringsketen wordt beveiligd, dit heeft onder andere betrekking op de relaties met leveranciers
  • Informatiesystemen worden beveiligd
  • Er zullen verplichte testen worden uitgevoerd met betrekking tot de effectiviteit van de maatregelen voor het beheer van cyberveiligheidsrisico’s
  • Er wordt gebruik gemaakt van cryptografie en encryptie

Nationaal

Er zullen strengere handhavingseisen voor de nationale autoriteiten worden geïmplementeerd, waarbij het gebruik van sancties voor organisaties van maximaal 2% van de wereldwijde omzet met een plafond van €10 miljoen ingezet kunnen worden. Essentiele aanbieders staan onder toezicht. Er worden proactief controles uitgevoerd, wat een preventieve werking moet hebben. Daarentegen worden belangrijke aanbieders pas achteraf gecontroleerd. Bijvoorbeeld nadat er een cyberaanval en/of een datalek heeft plaatsgevonden.

Europees

De rol van de samenwerkingsgroep zal worden versterkt. Dit zal onder andere gebeuren door de informatie-uitwisseling en de samenwerking tussen de verschillende lidstaten uit te breiden en de samenwerkingsgroep meer te betrekken bij het vormgeven van strategische beslissingen. Verder zal er een EU-register geïntroduceerd worden met betrekking tot het openbaar maken van nieuw ontdekte kwetsbaarheden in de gehele EU, op het gebied van cybersecurity.

Voor vragen over deze blog of Cybersecurity in het algemeen, kunt u contact opnemen met info@legian.nl

Auteur: Lucas Koole
Business Consultant

Blog

De volledige reis in een notendop

In de blogreeks ‘Jouw reis naar de cloud’ zetten we uiteen hoe jij succesvol overstapt naar de cloud. Daar komt veel bij kijken. Hoe kies je de juiste partners voor
Lees meer

Help, ik ben een regieorganisatie!

Daar zijn we dan. De laatste blog van onze reis naar de cloud. En het is een flinke reis geworden. Maar we zijn dan toch echt in de fase aangekomen
Lees meer

Legian aanwezig op het Wereld Congres, Rotterdam 2023

André Wols (Legian Security Consultant) en Nandenie Moenielal (Legian Business Development Manager Cybersecurity) hebben een presentatie gegeven op het wereldcongres van het ISF (Information Security Forum). Dit congres vond plaats
Lees meer

Een succesvolle cloudmigratie in 5 stappen

Je overstap naar de cloud is hard op weg. De cloud-trein gaat in volle vaart. We hebben een beheerpartner gekozen. En we hebben een partner voor innovatie. Tijd om de
Lees meer

Een symbiose van partners bij jouw overstap naar de cloud

Welkom terug bij jouw reis naar de cloud! We zijn een eind. In de vorige blog hebben we het gehad over de RFP-procedure voor het kiezen van je beheerpartner. Je
Lees meer

Jouw overstap naar de cloud: de Request for Proposal (RFP) gaat van start, wat nu?

Welkom terug bij de blogreeks ‘Jouw reis naar de cloud’. Je overstap naar de cloud is goed op weg. We zijn op het punt beland dat we van start gaan
Lees meer

De juiste partner(s) voor mijn overstap naar de cloud kiezen

In de vorige blog reeks ‘Jouw reis naar de cloud’ vertelden we hoe je de juiste partner zoekt voor jouw overstap naar de cloud. En hoe het zomaar kan voorkomen
Lees meer

Beschikbaarheid en continuïteit van IT-infrastructuren

Steeds hogere eisen aan beschikbaarheid en continuïteit van IT-infrastructuren De digitale transformatie en de afhankelijkheid van IT-systemen leiden tot steeds hogere eisen aan de beschikbaarheid en continuïteit van IT-infrastructuren. Het
Lees meer

Hoe vind ik de juiste partner voor mijn overstap naar de cloud?

In deel 2 van de blogreeks ‘ Jouw reis naar de cloud’ introduceerden we het Shared Responsibility Model. De moraal van het verhaal: je hebt besloten je overstap naar de
Lees meer

Springschool van S.V. GIO

In de eerste week van Mei hebben wij een steentje bijgedragen aan SV GIO door 25 vrijwilligers in te zetten. Gedurende vijf dagen zijn iedere dag vijf andere vrijwilligers van
Lees meer

Nieuwe NIS2 maakt belang van goede ketensecurity nog groter

Wat is digitale ketenweerbaarheid en waarom is het belangrijk? Sinds begin dit jaar is de Europese NIS2-richtlijn van kracht. De richtlijn betekent dat organisaties worden verplicht om maatregelen te treffen
Lees meer

Help, door mijn overstap naar de cloud word ik een regieorganisatie!

Help, door mijn overstap naar de cloud word ik een regieorganisatie! In de vorige blog ‘Overstappen naar de cloud: hoe doe je dat succesvol?’ van de blogreeks ‘Jouw reis naar
Lees meer
Op basis van de ingevulde wensen, nemen wij contact met je op om de aanvraag compleet te maken.